יום רביעי, 2 בדצמבר 2009

איש הציפורים

בדרכי מהמלון לבי"ח כל בוקר ובחזרי אחה"צ אני תמיד רואה צפורים ענקיות שנראות מרחוק כציפורי טרף שיושבות על מעין פרגולה מעשה ידי אדם. אתמול (2.12) החלטתי להתחקות אחר העניין ולגשת לראות מקרוב במה מדובר.
מסתבר שאלו צפורי פריגטה Frigatebird המפורסמות. אלו צפורים ימיות (יש 5 מינים בסוג) ממשפחה הקרובה לשקנאים. הפריגטה היא הצפור בעלת יחס הכנפיים למשקל הגוף הגדול ביותר בעולם הציפורים. מוטת כנפיים של זכר יכולה להגיע ל2-3 מטר ואורך הגוף, במינים הגדולים, למעלה ממטר.
התמונה הקלאסית בספרים ובאינטרנט היא של זכר בעונת הרביה שמנפח בלון אדום מתחת לסנטר.
לצערי, לא זכיתי לראות זכר שכזה.
אני זוכר, עוד כילד, קראתי באנציקלופדיה "תרבות" שזהו בעל החיים המהיר ביותר בעולם.
ציפור הפריגטה אינה יכולה לשחות או ללכת היטב ואינה יכולה להמריא ממשטח שטוח או מפני הים עקב המבנה האוירודינמי שלה. לכן הן רוב הזמן במעוף או שנוחתות על עצים גבוהים או על כלונסאות כמו במקרה לעיל. הפריגטות שניזונות מדגים ושאר יצורי ים אותן הן "קוטפות" מפני המים או החוף מכונות גם ציפורים פִּירָטיוֹת עקב נטייתן להציק לעופות ים אחרים ולחמוס מהם את מזונן, תוך כדי מעוף, בזכות יכולת התעופה והתמרון המעולה שלהן.
ליד הפרגולה יש מכלאה ולידן יושב עם משקפת אחד המקומיים. מסתבר שבעל המכלאה הצליח "לאלף" אותן לשהות בסמוך אליו ומדי פעם הוא זורק להן חתיכות דגים (מסריח למדי יש להודות) שאותן הם חוטפות באויר תוך כדי מעוף. לכבודי הוא ערך הצגה שלמה וזה היה מדהים לראות את הצפורים הגדולות הללו, עם מקורן המעוקל, חוטפות את פיסות הדגים תוך כדי מעוף באויר וקקופוניה של צריחות.
במכלאה הסגורה שמאחוריו יש מספר צפורים שאותן הוא צבע בשחור ולדבריו הן מהוות פתיון למשיכת צפורים אחרות.
הוא עוסק באוּמנות ציד נכחדת של לכידת צפורי NODDY. בשעות הערב כאשר צפורי NODDY והפריגטות חוזרות משיטוטן על פני הים, הן עוברות במעוף נמוך יחסית מעל קו החוף בדרכן חזרה ללינת לילה על העצים שברמה המרכזית של נאורו. אומנות הלכידה היא באמצעות לאסו שהוא חוט דיג שבקצהו משקולת. זורקים אותו על הצפור החוזרת ואו שהיא נפגעת מהמשקולת או שהחוט מתלפף סביבה ואז היא מופלת לקרקע. ראינו גם עמדות ציד צפורים בשיטוטינו הרגליים ברמה. המקומיים טונים שטעמן דומה לתרנגולת.

3 תגובות:

  1. ארז יקירי.

    תודה על שאתה מאפשר לי לראות "דרך עינייך" את הצד הזה של העולם.
    אני נהנה מאוד ,אנא אל תחדל.
    בידידות עמוקה
    יהודה מימון

    השבמחק
  2. שוב הצלחת להעביר תחושות כאילו אנחנו צופים במראה הנפלא ביחד.
    יצחק

    השבמחק