יום שישי, 4 בדצמבר 2009

ומי בצוות

יום שישי מתחיל ב"ביקור גדול" במחלקה של החולים ה"רציניים" Acute Block. את הביקור מוביל אלאני, מנהל בית החולים, וכל רופא מציג את חוליו.
מה יש לנו הבוקר: ב"טיפול נמרץ" (2 מיטות ליד תחנת האחיות והמיון שמופרדות בוילון; אין מכשיר הנשמה) שוכב אוסטרלי שהחליק ושבר את צלעותיו – הביתה; חולת דיאליזה מדורדרת שימיה ספורים. בחדרים שוכבים חולי סכרת עם פצעים מזוהמים ברגליים, קרבונקל (אבצס גדול) בגב, קטיעה שהזדהמה והגדם פתוח, נערה לאחר תאונת טוסטוס שריסקה את ברכיה, עוד חולת דיאליזה אנמית שצריכה עירוי דם, חולה לאחר ניתוח בקע, חולה שאני צריך לבצע לה ביופסיה ולחץ דמה לא מאוזן, תינוק בן 3 שבועות עם אבצס ענק בעורף ולידו עוד ילדון עם נפיחות מרשימה ביד מסיבה לא מוסברת.., חולת סרטן שד שחיכתה 6 חדשים עד שקיבלה את האישור המיוחל לנסוע לאוסטרליה להקרנות וכימותרפיה (מאוחר מדי מסתבר) כי כעת היא מלאה גרורות... ערב רב של תחלואים וסבל אנושי. בני המשפחה נמצאים בחדר בזמן הביקור וכל הביקור מתנהל באוירה לא פורמלית.
ביום שישי האחרון בכל חודש עורך משרד הבריאות ארוחת צהריים להוקרה לצוות מערכת הבריאות. אמנם הפעם זה נדחה ליום שישי הראשון של דצמבר אבל הכוונה והארוע נשארו. במסגרת הארוחה מחולקות תעודות הוקרה לעובדים מצטייני החודש ומחולקים פרסים (הפעם זה נדחה לכריסטמס). את הארוחה מרכיבות הדיאטניות.
בהפסקת הצהריים מתכנסים כל 235 עובדי מערכת הבריאות (בית החולים, בריאות הציבור מ- NGH ומשרד הבריאות) ברחבה מקורה ליד בית המרקחת.
שר הבריאות Matthew Batisua (בתמונה למטה – מימין) נושא ברכות ומשבח את הצוות על עבודות ההצלה והנקיון המהירות בעקבות השטפון. מסתבר שבערב נשארו חלק מאנשי הצוות ועסקו, בעזרת בני משפחה של מאושפזים, בנקיון המחלקות והמרפאות וייבושן לצורך השמשתם המהירה. כמובן שזה נעשה מחוץ לשעות העבודה ומתוך אחריות ואכפתיות לבית החולים שלנו.
מתלווה אליו מזכיר הבריאות (מנכ"ל המשרד) – Sunia Soakai (משמאל). סוניה הוא משרת ציבור, אזרח טונגה, שנשכר בחוזה של שנתיים כ- Civil Servant. סוניה מספר לי שסבתו, מצד אמו, היא עם שורשים יהודיים ושם משפחתה בלומפילד. אין ספק שסוניה גדל על בישוליה של סבתו.
מריסה מברכת על המזון בעוד כולם מרכינים ראש ולאחר מכן ניגשים בטור ארוך לקבל את מנתם. אני כובדתי בזכות ראשונים בתור ביחד עם השר ובינתיים אנו מגלגלים שיחה על מצב מערכת הבריאות המקומית, תכניות עתידיות ורעיונות שלי להמשך.
האוירה שמחה. בית החולים מתחיל להתקשט לקראת חג המולד וחלק מהאנשים מתחילים לעטות תחפושות או להתייפות בתקופה זו

זו גם ההזדמנות שלי להזכיר את הדמויות העושות במלאכה לצידי ואיתן יש לי אינטראקציה יומיומית.
ד"ר Alani Tangitau – יליד טונגה. מרדים בהכשרתו ומנהלו הרפואי של בית החולים. תוארו Director of Medical Services = DMS. כבר הזכרתי שאלאני הגיע לאי עם אשתו, ילדיהם וילדי אחותו והם מתגוררים בבית נפרד בסמוך למלון.
Marissa Cook הנאורית שהשתלמה במלבורן היא המנהלת האדמיניסטרטיבית הנמרצת והיעילה של בית החולים ולצידה Norman Powell האוסטרלי שנושא בתואר של Strategic Health Planner.

הרופאים השונים מכונים Medical officers.
ד"ר Kiki Thoma הקשיש ששב ונקרא לדגל. פטור כמובן מתורנויות וחובות שונים. רק מרפאה בבקרים.
ד"ר Ako Millan מפפואה ניו-גינאה שהוא הכירורג, ובהעדר תחליף, מתפקד גם הגניקולוג כרגע באי. מילאן הוא הרופא העמוס ביותר לדעתי. 80% מהמאושפזים הם שלו – לאחר ניתוחים, תאונות וחבלות, ניתוחים קיסריים, זיהומי גפיים אצל סכרתיים, קטיעות, מרפאה כירורגית, מרפאת מעקב הריון ומה לא.. כוכב "הביקור הגדול". הוא זה שלרוב מוזעק בלילות למקרי הטראומה ולניתוחים הקיסריים הדחופים. מילאן חברותי להפליא, מכיר כבר את מרבית המקומיים וטורח להכיר לי כל פעם דמויות חדשות בבר של המלון.
איתו (ואיתי כמובן) מרדים ד"ר Naing הבורמזי הצחקקן שנמצא על האי כאן בגפו.
ד"ר לואיס הפנימאי הקובני השתקן והעצוב אשר מרכז גם את מרפאת הסכרת
צוות הרופאים הכלליים משמשים בשעות היום, במרפאה, כרופאי קופ"ח לפניות ראשוניות של מבוגרים וילדים ואחרי סיום יום העבודה, בערבים ובלילות, כתורני המיון (מחלות, ילדים, טראומה – מה שנכנס בדלת) והמחלקות.
ד"ר Soe הבורמזים – הבעל ואשתו שהגיעו לכאן מפיג'י ביחד עם בתם Sandy הדיאטנית
ד"ר Wunna (זה שנדלק על ישראל) ואשתו החמודה ד"ר MeMe – גם בורמזים.
מכל צוות האחיות אני נמצא בקשרי עבודה שוטפת עם אחיות מרפאת החוץ. האחראית Vernia שעסוקה מרבית יום העבודה במשחקי מחשב ברמה של גן ילדים וברישום של הביקורים במרפאה ביומן עב כרס (לצרכי סטטיסטיקה? להוכיח לממונים שעובדים כאן?)
Eidan היקרה היא עוזרת אחות. היא שמכניסה לי את תיקי המטופלים, קוראת להם, מתרגמת בעת הצורך ודואגת לי מדי פעם לקפה או לארוחת צהריים אם נראה לה שלא זכרתי את ההפסקה.
צוות אחיות חדר ניתוח כמובן, שבראשן Kaitiro Scotty (מימין) ולצידה Tynda ו- June-rose (באמצע) העוגבניות שמנסות (ללא הצלחה, אני נשבע!!) להתחיל איתי.
כמובן שיש צוות אחים ואחיות (לרובם אין להם הכשרה פורמלית מלאה בסיעוד) שמטפלים בחולים במחלקה ובמיון; מיילדות במחלקת היולדות והתינוקיה (אין פגיה).
יש גם מרפאת שיניים בניהולו של ד"ר Neel פיג'יאני ממוצא הודי
טכנאי רנטגן פיגי'אני, פיזיותרפיסט מפיג'י העונה לשם Romulo, צוות בית מרקחת בניהולו של פיג'יאני, רוקחת נוספת מקובה ועוד עובדים מקומיים שאחת האדוקות שבהם מביאה לי כל הזמן פסוקים מהברית החדשה כדי שאתרגמם לעברית (באותיות לטיניות). פאולין הניו-זילנדית שעוסקת בתכניות להדרכת חולים (סכרת בעיקר).
מנקות, נהגי אמבלונס, אנשי תחזוקה, אנשי מנהלה וכו' וכו'.
אלו הם חלק מהאנשים הטובים שמטפלים כאן בחולים. יישר כוחם!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה